Angst en onzekerheid kunnen heel erg overweldigende gevoelens zijn. Helaas winnen ze meestal van zelfzekerheid, vertrouwen en vastberadenheid. Angst kan jou zo leeg laten voelen, zo alleen met jouw probleem. Het kan zo intens zijn dat je het in je hele lichaam voelt en dat het je diep ongelukkig maakt. Als we alles zo samen bekijken kunnen we gerust concluderen dat angst en onzekerheid in staat zijn om jouw leven te controleren en jou ervan weerhouden om open te bloeien en in alle vrijheid jezelf te durven zijn. Hoog tijd dus dat we bekijken hoe we die angst een kopje kleiner kunnen maken.

De sterkte van angst

Voor jouw onderbewustzijn is angst gelijk aan zekerheid. Angst zorgt ervoor dat er zo weinig mogelijk veranderingen komen in ons leven, want verandering = gevaar. Angst functioneert in functie van ons ego. Ons ego heeft een heel eigen willetje, het wil geen veranderingen. Hoe erg ons lichaam of onze geest ook nood hebben aan die verandering. Hoe triest de huidige situatie ook is, ons ego wil geen verandering en daar zorgen angst en onzekerheid voor. Dat is natuurlijk heel vervelend want dit zorgt ervoor dat we onszelf soms nog meer onzekerheid aanpraten. Tijd dus om ons leven in handen te nemen en op een bewust manier van koers te veranderen.

Beseffen hoe de angst werkt zorgt voor een pak nieuwe inzichten. Vaak zul je zien dat puzzelstukjes in elkaar vallen en zal je beter begrijpen waarom je voelt wat je voelt. Dat is de eerste stap om veranderingen door te voeren in je leven.

Angst misleiden

Jouw lichaam en geest staan heel sterk in verbinding met elkaar. Jouw gevoel van angst of onzekerheid zal zich dus ook weerspiegelen op jouw lichaam: je houding, gezichtsuitdrukking, spierspanning,… (En nog meer, maar daar gaan we even niet op in). Deze verbinding tussen de angstgevoelens en de uitingen van angst kunnen we doorbreken. Het klinkt gek, maar probeer eens een heel nonchalante of stoere houding aan te nemen wanneer je je angstig voelt. Wanneer je dit doet dan krijgt jouw ego geen bevestiging van jouw bewustzijn, want je kiest er bewust voor om je niet angstig te gedragen. Dit is natuurlijk geen wondermiddel, je angst zal niet als sneeuw voor de zon verdwijnen. Efficiënt op lange termijn is het wel. Ikzelf heb het heel vaak gedaan toen ik vroeger heel veel last had van paniekaanvallen. Het hielp mij er vlotter door en zorgde ervoor dat ik die piek van angst niet beleefde.

Je lichaam helpen

Het ene lichaam is vatbaarder voor angst dan het andere. Jouw lichaam moet je zien als een superorganisme, een gigantische fabriek met ontelbare processen van omzettingen, filters en herstel. Dat werkt allemaal op macro- en micronutriënten die we moeten eten of zelf aanmaken in ons lichaam. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon is dus zeer belangrijk voor ons, jammer genoeg niet altijd evident. Gezien de hoeveelheid bouwstoffen ons lichaam nodig heeft, in combinatie met het enorme aanbod bewerkt voedsel is het niet gek dat hier en daar wat te korten opstapelen. Zo is er o.a. de mogelijkheid dat je lichaam niet voldoende GABA aanmaakt, dat is een stof in ons lichaam die er voor zorgt dat we ons veilig voelen. Een gebrekkige aanmaak van GABA wordt dikwijls toegeschreven aan het eten van sterk bewerkt voedsel. Gelukkig is dit makkelijk op te lossen en kan ik je hier makkelijk mee helpen in de praktijk. Uiteraard zijn er nog mogelijke redenen waarom jouw lichaam sterker reageert op stress en angst dan normaal, hier geef ik er ééntje als voorbeeld.

Hopelijk kon ik je met dit artikel wat meer inzicht bieden in wat angst met jou doet. Een instant oplossing is er helaas niet. Angst is een heel complex gegeven. Het duurt even en je moet er wat moeite in steken, maar het gevoel van vrijheid dat je daarna voelt in onbetaalbaar. Wil jij je graag laten begeleiden? Aarzel dan niet om mij te contacteren, ik help je hier graag bij.