Na een drukke dag of gewoon heel veel prikkels, dan is het voor mij het moeilijkst. Of ik zou het ook een soort zwakke plek kunnen noemen. ‘s Avonds geen zin meer hebben om te koken, dat komt bij mij echt wel meer voor dan dat ik zou willen. Daarbovenop ben ik dan ook nog es een echte emo-eter. Dus ik moet er geen tekeningetje bij maken; soms loopt het hier echt grondig mis!

Een tijd geleden kwamen zo’n dagen precies steeds vaker voor bij mij. Niet leuk. Als je mij kent, dan weet je dat ik normaal echt mijn best doe om gezond te eten en daar ook wel veel tijd in steek. Als je dan op drukke dagen, in een impulsieve bui naar de frituur gaat of een pizza koopt, dan voel je je vaak schuldig.

Niet dat een frituurbezoek verboden is, maar ik kies er dan liever bewust voor en dan laat ik het mij ook echt smaken. Dan smaakt het beter dan op een te drukke dag waarbij je eigenlijk dringend moet ‘ontprikkelen’.

Dus ging ik op zoek! Wat kan je wel nog koken, maar houdt echt een minimum van werk in? Wat is niet veel moeilijker dan een pizza in de oven duwen?

Gepofte zoete aardappel met spinazie, avocado en ei

Recepten zijn er niet echt, maar de gerechtjes zijn zo simpel dat dat niet nodig is. Zoete aardappel kan je in poffen in de oven. Het enige dat je moet doen is de oven voorverwarmen op 200 graden en de aardappel er op z’n heel inleggen. Het duurt wel ongeveer 45 minuten voor hij helemaal gaar is (afhankelijk van de grootte). Geduld heb je dus wel nodig, maar het is echt amper werk. Ondertussen kun je genieten van een wijntje? Het eitje kan je zachtgekookt of als spiegelei erbij eten, de avocado en spinazie eet je er gewoon zo bij. kruiden met peper en zout en eventueel nog wat olijfolie erover. En klaar!

Romige pasta met zalm en champignons

De pasta op basis van erwten laat je gaar koken. Ondertussen stoof je de champignons en kruid je ze naar smaak. Wanneer beiden gaar zijn meng je ze samen in één kom waar je dan ook de zalm aan toevoegt die in kleine stukjes gesneden werd.

Vervolgens voeg je er de kokosmelk aan toe. Laat het geheel nog een paar minuutjes op het vuur staan en kruid naar smaak. bv dille.

Opgevulde paprika’s met groentefrietjes

Kruid het gehakt met peper en zout, eventueel wat kerrie of kurkuma. Snij de top van de paprika af of halveer ze verticaal en vul ze vervolgens met het gehakt. Gaar deze in de oven op 200 graden gedurende 20 a 30 minuten afhankelijk van de grootte. Voeg er later de frietjes aan doe (zie verpakking).

Zalm met groene aspergepunten en tomaten in de oven

Dit is sowieso het makkelijkste recept. Alles in een grote ovenschaal. Kruid alles met peper en zout. Kruid de zalm ook nog met dille. Zet de schaal in de oven op 200 graden en laat ongeveer 20 minuutjes garen.

Groentenballetjes met zuiderse groenten

Stoof de voorgesneden groentjes aan in een braadpan, laat even sudderen met de tomatenblokjes erbij. Wanneer alles bijna gaar is kan je er de groentenballetjes en rijst aan toevoegen. Nog een paar minuutjes en klaar om te serveren.

 

Normaal gezien heb ik het niet zo voor bewerkte voeding. De voorgesneden groentjes, de groentenfrietjes,… Ik probeer zoveel mogelijk pure en verse producten te kopen. Maar hé, we kunnen toch niet moeilijk doen hierover als het ons helpt om een gezonde maaltijd (met groenten!) op tafel te toveren in no-time. En het ons weerhoudt om ‘je-weet-wel’ te eten!

Veel plezier ermee, ik hoop dat dit je kan inspireren.

Oh en je hoeft zeker geen drukke dag te hebben gehad om het jezelf gemakkelijk te maken in de keuken. 😉